Jesteś tutaj: Strona GłównaKM Wodzisław Śląski → Wodzisław Śl.: Nowy przewoźnik na liniach miejskich

Wodzisław Śl.: Nowy przewoźnik na liniach miejskich

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 

Czy wybór nowego-starego przewoźnika był na pewno dobrym wyborem? Na fotografii autobusy wrocławskiej firmy - DLA. Fot. S. Suder, 19 XI 2013
1 stycznia br., obsługę Komunikacji Miejskiej w Wodzisławiu Śląskim przejęła firma wszystkim dobrze znana z wykonywania przewozów na terenie działania MZK Jastrzębie-Zdrój, KZK GOP-u, czy też ZTZ Rybnik - P.P.U.H. "KŁOSOK" Andrzej Kłosok.

Pojazdy, którymi przewoźnik miał zapewnić ciągłość w realizacji przewozów, powinny być wyprodukowane po 2007 roku, wszystkie muszą posiadać sprawną klimatyzację, silnik spełniający normy emisji spalin Euro 4. Z kolei autobus rezerwowy, w tym wypadku Organizator - miasto Wodzisław Śląski - przewidziało, aż jeden pojazd wyprodukowany po 2004 roku i mogący pomieścić min. 80 pasażerów.

Wszystko ładnie pięknie. Czyżby tylko na obrazku? Fot. S. Suder, 23 XII 2013

Jak było podczas obsługi pasażerów w ciągu pierwszych kilku dni?

W obsłudze przewozów można znaleźć kilka niedociągnięć, wliczając oczywiście poranne kłopoty z ruchem autobusów.

1 stycznia br. - jednym z bardziej pozytywnych wydarzeń był debiut fabrycznie nowego autobusu z tureckiej fabryki ISUZU. Pojazd posiada klimatyzację przestrzeni pasażerskiej, wymagane zapowiedzi przystanków, wyświetlacz wewnętrzny i układ drzwi wejściowych 1-2-0. Na plus niespotykany dotąd w polskich miastach charakterystyczny design pojazdu. Niestety minusem jest zaprogramowanie wyświetlacza, ze względu na pływający numer linii wraz z kierunkiem, które jest nieco uciążliwe dla potencjalnego pasażera. Oprócz tego pasażerowie mogli dość mocno odczuć debiut nowego przewoźnika na liniach, ponieważ poranny kurs linii A o godz. 0523 - niestety nie został wykonany; Jeden z pojazdów białoruskiej firmy МАЗ, należący do podwykonawcy - "ASKA" Joanna Kałek - niestety nie dokończył kursu - podmieniono został na dworcu autobusowym, klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej nie stwierdzono; Mercedes Sprinter należący do podwykonawcy nie miał sprawnego wewnętrznego wyświetlacza; We wszystkich pojazdach ustawienia zapowiedzi przystanków były ustawione na minimum lub nie stwierdzono ich w ogóle; Nie stwierdzono również systemu punktualności, wymaganego przez Organizatora, dzięki temu autobusu odjeżdżały o kilka minut wcześniej z przystanków lub też kilkanaście minut później niż wymagał tego rozkład jazdy; W autobusie marki Irisbus Citelis, należącego do podwykonawcy - "ASKA" - nie stwierdzono klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej wewnątrz pojazdu, czyżby więc zamontowano samą obudowę na dachu?

Nowy autobus ISUZU. Fot. J. Sobota, 1 I 2014Citelis nie spełniający wymogów przetargu. Fot. J. Sobota, 4 I 2014

2 stycznia br., pojazdy kursowały w miarę punktualnie. Na liniach zadebiutował kolejny autobus ukraińskiej firmy ЗАЗ, zajmującej się dopiero od 2006 roku produkcją autobusów. Pojazd posiada układ drzwi wejściowych 1-2-0, silnik Deutz i dobrze wentylowaną przestrzeń pasażerską - niestety bez wyposażenia klimatyzacji, pojazd ten wyprodukowano prawdopodobnie w 2012 roku. W swoim pierwszym dniu kursowania, niestety nie posiadał sprawnej informacji pasażerskiej (wyświetlacze i zapowiedzi), ponadto pojazd posiada niemałą awarię, ponieważ podczas zamykania drugich drzwi przez kierowcę - te potrafią się nie zamknąć. Jak na prawie nowy autobus to dość spory problem przy większym natężeniu pasażerów. I to tyle z dobrych rzeczy, na stronie internetowej niestety dalej nie można było znaleźć nic o awariach autobusów, czy też ewentualnych podmianach na liniach.

Debiut ukraińskiego ZAZ-a na linii B, bez sprawnej informacji pasażerskiej. Fot. S. Suder 2 I 2014Fot. J. Sobota, 7 I 2014

W kolejny dniu obsługi przewoźnik miał jeszcze większy orzech do zgryzienia. Nie posiadając dalej sprawnego wozu umożliwiającego wykonanie kursów rezerwowych, do obsługi przeznaczono niespełniające żadnych wymagań przetargowych autobusy. Na linii B podstawiono autobus firmy MAN, wyprodukowany po 1998 roku - czyli o prawie 6 lat za stary - zastąpił zdefektowany autobus podwykonawcy, dzięki czemu nie został kursu z godziny 1130. W obsłudze linii D2 znalazł się równie nieprzepisowy, "pseudo autobus", Iveco Daily, na którym była tylko kartka z numerem linii - zapewne bez sprawnych zapowiedzi przystankowych oraz nieprzepisowym malowaniem, o podwójnych drzwiach już nie wspominając - było to spowodowane uziemieniem ukraińskiego autobusu z powodu nieprzepisowych tablic rejestracyjnych. W dalszym ciągu w autobusach nie znaleziono urządzeń informujących kierowców o punktualności, a urządzenia do wydawania biletów wożone były przez kierowców na kolanach - dobrze, że nie przez pasażerów! Ponadto informacja przystankowa pozostawiała wiele do życzenia, gdyż były na niej umieszczone rozkłady jazdy poprzedniego przewoźnika w Wodzisławiu - DLA.

Niespełniający wymagań przetargowych MAN w obsłudze linii B. Fot. S. Suder, 3 I 2014Ten sam pojazd, już w barwach miejskich Wodzisławia. Fot. J. Sobota, 7 I 2014

Czas pokaże, czy przewoźnik wywiąże się należycie z umowy i doprowadzi wszystkie niedogodności do stanu faktycznego popartego Specyfikacją przetargową, którą można znaleźć dla porównania wszystkich w/w aspektów - TUTAJ.

Wszelkie informacje i niedogodności z działaniem przewoźnika prosimy kierować - http://wodzislaw.klosok.eu.

Polecamy również artykuły radia90, obrazujące aktualny stan komunikacji miejskiej w Wodzisławiu Śląskim: "Nowy przewoźnik, stare problemy." i "Władze Wodzisławia odpowiadają na zarzuty pasażerów komunikacji miejskiej".

Komentarze   

+4 #7 RE: Wodzisław Śl.: Nowy przewoźnik na liniach miejskichToffi 2014-01-11 13:27
Szanowny "pasażerze" to fajnie że podchodzisz do tematu tak po ludzku ale umowa jest umową. To że autobus jeden czy drugi się zepsuje jest wytłumaczalne bo nawet nowiutki może mieć tą przypadłość , ale umowa mówi również o warunkach jaki ma spełniać pojazd zastępczy. Mnie przeraża stan rozklekotania Mazów i Irisbusów a to pojazdy zaledwie 5 letnie , dużo starsze Many i Solarisy są przyjemniejsze w podróży dla pasażera niż te białoruskie i włosko-francuskie wynalazki.
Cytować
-1 #6 RE: Wodzisław Śl.: Nowy przewoźnik na liniach miejskichpasażer 2014-01-11 12:13
Poprostu żaden przewoźnik nie da rady przygotować w tak krótkim czasie pojazdów tak aby nie było do nich zastrzeżeń postawcie się w ich sytuacji pewnie doprowadzą je do stanu bez zarzutu a to że inny autobus pojechał to przecież nic ważne że jechał przecież i jest sprawny to tylko rezerwowe auto na czas napraw wszysko się psuje i nic nie jest wieczne
Cytować
+1 #5 RE: Wodzisław Śl.: Nowy przewoźnik na liniach miejskichKonrad Bek 2014-01-08 22:05
@Toffi: Wybacz, zwykłe przyzwyczajenie, przejęzyczenie ;-)
Cytować
+1 #4 RE: Wodzisław Śl.: Nowy przewoźnik na liniach miejskichToffi 2014-01-08 20:08
Po pierwsze japońskie ISUZU jest produkcji tureckiej a nie ukraińskiej i rozkład drzwi to 1-2-0 a nie 2-2-0. Niestety większość z postrzeżeń jest słuszna a najlepsze to że nie spełniający wymogów 16 letni Man jest pojazdem znacznie przyjemniejszym w podróży niż 5 letni Maz i tu dochodzi do kuriozum.
Cytować
+2 #3 a kary umownechris 2014-01-08 10:20
Czy zasądzono już jakieś kary umowne?
Cytować
+2 #2 RE: Wodzisław Śl.: Nowy przewoźnik na liniach miejskichDżejkop 2014-01-08 09:21
przeciez szymczak sie zna na KM brał grubą kasę za nic nie robienie w zarządzie biedak jeden. Wtajemniczeni wiedzą o co chodzi.
Cytować
0 #1 hmmzbyszek 2014-01-07 23:22
Troszkę mi to przypomina sytuację z ubiegłego roku dot. Kolei Śląskich... Oby tutaj tylko wszystko się ustabilizowało.
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

© ROWkom - regionalny informator komunikacyjny

Jesteś tutaj: Strona GłównaKM Wodzisław Śląski → Wodzisław Śl.: Nowy przewoźnik na liniach miejskich