Jesteś tutaj: Strona GłównaMZK Jastrzębie-Zdrój → MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacji

MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacji

Ocena użytkowników:  / 0
SłabyŚwietny 

MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacji. Fot. K. Bek, 30 III 2016

28 kwietnia br. odbyła się sesja Rady Miasta Jastrzębie-Zdrój, której sporą część stanowiła dyskusja o stanie komunikacji miejskiej w tym mieście. Na sali poza radnymi byli obecni przedstawiciele MZK, PKM, Warbusa, mieszkańcy i władze miasta. Podczas sesji wiceprezydent miasta przedstawił prezentację zawierającą całkiem sporo interesujących danych statystycznych.
Poza danymi dotyczącymi Jastrzębia-Zdroju mogliśmy też dowiedzieć się np. ile aktualnie wpłacają do MZK Żory i wiele innych ciekawych rzeczy niezwiązanych z obecnym kształtem komunikacji miejskiej w Jastrzębiu-Zdroju.

Na początku głos zabrał Daniel Wawrzyczek (Przewodniczący Zarządu MZK, przedstawiciel gminy Żory). Powiedział, że wprowadzenie bezbiletowej komunikacji w Żorach było ruchem podyktowanym nie ekonomią a "ruchem politycznym". Ujawnił też, że dopłata Żor do MZK wzrosła z 300 tys. zł rocznie w roku 2014 do ok. 1 miliona zł w roku bieżącym. Przewodniczący zauważył też, że wprowadzanie bezbiletowej komunikacji miejskiej w miastach powyżej 50 tys. mieszkańców jest trudnym zadaniem. W związku z tym MZK mogłoby zorganizować bezbiletową komunikację jedynie dla młodzieży, studentów i seniorów (którzy podobno stanowią ok. 80% pasażerów MZK). Zebrani usłyszeli, że takie rozwiązania planują już inni organizatorzy komunikacji miejskiej w kraju.

Włodarze MZK (wspomniany już p. Wawrzyczek oraz Dyrektor Biura MZK - Benedykt Lanuszny) przedstawili też nieco statystyk dotyczących systemu e-biletu. Według tych danych wartość reklamacji dotyczących nieprawidłowego naliczenia ceny przez system wynosiła 496 zł, a wszystkie reklamacje zostały uwzględnione. Do tej pory wydano około 80 tys. e-kart.

Radny Ryszard Piechoczek (Samorządne Jastrzębie) podjął temat zmian w statucie MZK. Radni już rok temu twierdzili, że obecny statut MZK jest napisany w sposób niewygodny dla gminy będącej głównym płatnikiem składek do MZK. W odpowiedzi Dyrektor Biura zadeklarował, że dyskusja o zmianie statutu odbędzie się na najbliższym spotkaniu Zarządu Związku.

Głos zabrała też radna Lucyna Maryniak (PO). Podobno kilkukrotnie zwracała się do MZK z prośbą o spotkanie z osobą układającą rozkłady jazdy, spotkanie to nie doszło jednak do skutku. Z jej relacji wynika, że usłyszała od Dyrektora Biura słowa "to dobrze, że przez 20 lat nie było zmiany rozkładu jazdy, bo ludzie wiedzą o której jeżdżą autobusy". Poruszyła też temat tzw. "stad" (kilka autobusów jadących w danym kierunku w ciągu kilku minut) i małych potoków pasażerskich generowanych przez jastrzębski Dworzec Główny.

Według Prezesa Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej - Stanisława Słowińskiego od początku roku do kwietnia zwolniono 51 pracowników (37 kierowców, 11 pracowników zaplecza technicznego, 3 pracowników administracji), Niektórzy ze zwolnionych pracowników odeszli na zwolnienia lekarskie, w związku z czym inni pracownicy musieli pracować w godzinach nadliczbowych. Koszt nadgodzin i odpraw wyniósł ok. 500 tys. zł, PKM zakończył I kwartał bieżącego roku ze stratą ok. 300 tys. zł. Pracownicy zaplecza technicznego jednak biorą udział w szkoleniach organizowanych przez Scanię mających sprawić, że PKM będzie mógł serwisować pojazdy tego producenta w ramach napraw gwarancyjnych. Jastrzębski przewoźnik osiąga dochody również z tytułu powierzenia mu przez firmę Warbus całości zadań związanych z obsługą techniczną pojazdów (mycie, parkowanie, itp.). Można też uzyskać przychody ze sprzedaży autobusów używanych do końca marca br., których wartość rynkowa wynosi ok. 1 milion zł. Nie wiadomo jednak czy znajdą się na nie chętni.

Szef Rady Nadzorczej PKM Wojciech Frank dodał, że styk władz lokalnych z PKM jest jednym z najgorszych rozwiązań, bo konflikt interesów jest silny a władze MZK to ciało polityczne. PKM od lat szuka możliwości wykonywania zadań niezwiązanych z komunikacją pasażerską. Podobno kiedyś w posiadaniu przedsiębiorstwa były 2 śmieciarki. Wojciech Frank zachęcił też do korzystania z myjni i stacji kontroli pojazdów mieszczących się w budynkach PKM. Szef Rady Nadzorczej chciałby odbudowania pozycji Jastrzębia-Zdroju we władzach MZK, dostrzega też problem odejścia mieszkańców od komunikacji miejskiej na rzecz prywatnych samochodów.

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Anna Hetman stwierdziła, że władze Jastrzębia słyszą "cały czas o tym samym", ale brak jest konkretnych działań ze strony władz MZK.

Wiceprezydent Miasta Janusz Buda przedstawił prezentację zawierającą garść danych statystycznych, z których wynika np. że w Biurze MZK zatrudnionych jest aż 46 osób a wysokość dotacji dla MZK w przeliczeniu na 1 mieszkańca miasta wynosi 138,90 zł rocznie. Reszta statystyk znajduje się poniżej.

MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacji MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacji MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacji MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacji

Przedstawiciele MZK stwierdzili, że w prezentacji występują pewne nieścisłości. Nie powiedzieli jednak gdzie się one znajdują. Daniel Wawrzyczek powiedział też, że "wprowadzenie bezbiletowej komunikacji spowodowałoby gwałtowny napływ pasażerów".

Radny Szymon Klimczak (PiS) "źle ocenia brak zmian w MZK". Słowa te skierował głównie do polityków zasiadających w Zgromadzeniu Związku. Radny PiSu stwierdził też, że "mamy do czynienia z grą interesów, a nie ma ludzi, którzy poprowadziliby w kierunku dobrych zmian. Liderów potrafiących z jednej strony coś oddać i odpuścić, a z drugiej zaskarbić sobie życzliwość od ludzi". Jak sam powiedział miał nadzieję, że taką osobą będzie Prezydent Jastrzębia-Zdroju, Anna Hetman.

Radny Roman Foksowicz (PO) również nie był zachwycony poziomem komunikacji organizowanej przez MZK. Według niego "poziom usług stał w miejscu, chociaż dotacje rosły". Jak stwierdził "nigdy podwyżka cen biletów ani zmiana dotacji nie wpływała na wysokość stawki dla PKM" (według niego stawki za wozokilometr rosły w tempie zbliżonym do inflacji). Radny poruszył też sprawę przekształcenia PKM w podmiot wewnętrzny oraz wskazał, że już kilka lat temu w PKM powinien być wprowadzony plan naprawczy ustalony z MZK i gminami.

Radny Tadeusz Sławik (PiS) powiedział, że w zeszłym roku Rada Miasta zdecydowała o powrocie do MZK między innymi przez brak alternatywnych rozwiązań. Otoczenie Pani Prezydent nie przedstawiło wtedy szczegółów dotyczących komunikacji miejskiej, która miałaby zastąpić komunikację organizowaną przez MZK.

Przedstawiciele Warbusa zabierali głos kilkakrotnie. Potwierdzili, że z PKM i Mikrusem została podpisana umowa o podwykonawstwo w zakresie 50% wozokilometrów, na jakie opiewał przetarg oraz że wszystkie czynności techniczne ich pojazdów jeżdżących w Jastrzębiu-Zdroju wykonuje PKM. Wyrazili jednak zdziwienie chęcią przekształcenia PKM w podmiot wewnętrzny. Ich zdaniem Unia Europejska traktuje taką formę własności jako coś przejściowego, co z czasem powinno ustąpić miejsca konkurencji prywatnych firm.

Prezes PKM zapewnił, że ich wynagrodzenie za wozokilometr jest takie samo jak w przypadku warszawskiego przewoźnika. Potwierdził słowa Dyrektora Warbusa - Pawła Szymonika, który powiedział, że wszyscy kierowcy zwolnieni przez PKM mieli szansę przejść do jego firmy. Prezes jastrzębskiego przewoźnika przypomniał też radnym, że tabor nie jest najistotniejszy w tworzeniu dobrej komunikacji miejskiej. Według niego "liczy się dostępność, cena, regularność kursowania, czas przejazdu "od drzwi do drzwi"". Prezes PKM powiedział też, że "zmniejszanie zatrudnienia, które przeszło bez większych problemów jest zasługą załogi przedsiębiorstwa i związków zawodowych (...) załoga wykazuje roztropność, wysoką klasę i zrozumienie, mogę na nich liczyć".

Przewodniczący MZK ujawnił, że włodarzom Wodzisławia Śląskiego zależało na tym, żeby MZK się nie rozpadło. Jego zdaniem wykorzystali oni swoje położenie geograficzne żeby MZK nadal musiało obsługiwać ich gminę. Zaznaczył też, że "co pół roku wpływa do gmin sprawozdanie z działalności MZK, a od roku trafia 4 razy do roku". Przewodniczący powiedział też, że przekształcenie PKM w podmiot wewnętrzny wymagałoby zerwania wszystkich umów na wykonywanie przewozów i zawarcia ich od nowa. Poza tym radni usłyszeli, że "nigdy nie było takiej woli by tworzyć z PKM podmiot wewnętrzny, większość gmin była przeciwna". Zapytany przez radnego Foksowicza o możliwość prywatyzacji PKM odpowiedział, że były już dwie próby jej przeprowadzenia i z formalnego punktu widzenia jest ona nadal możliwa.

Na koniec głos zabrała Prezydent Anna Hetman, która stwierdziła, że "wszystkie gminy zajmują się swoim interesem" i Jastrzębie nie powinno być wyjątkiem. Podkreśliła, że nadal postuluje za bezbiletową komunikacją miejską dla wszystkich mieszkańców miasta. Jej zdaniem zasadne byłoby wprowadzenie audytu MZK oraz opracowań i danych tej instytucji.

Źródło: Kanał "Miasto Jastrzębie-Zdrój" na YouTube

Komentarze   

0 #4 RE: MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacjiAleksander Domaradzki 2016-05-03 17:58
Dokładnie tak. Chociaż o priorytetach komunikacji powiedział pod koniec sesji, więc nie ma się co dziwić, że nikt nie podchwycił tematu. Gdyby władze miasta to zrobiły mogłyby ładnie wypunktować MZK i przedstawić jakieś ogólne założenia "nowej" komunikacji (poza bezbiletowością, jeżeli jakiekolwiek są). Coś ciekawego poza zamieszaniem wokół jakości materiałów przygotowanych przez MZK i przygotowania się ich przedstawicieli do dyskusji pominąłem?
Cytować
0 #3 RE: MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacjiZiutek 2016-05-03 16:52
Można wiedzieć o kim mowa i co istotnego powiedział? Oglądałem całą sesję odnośnie KM. Masz może prezesa PKM na mysli?
Cytować
0 #2 RE: MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacjiAleksander Domaradzki 2016-05-03 13:55
Kolejny raz osoba, która jest dla mnie autorytetem w dziedzinie komunikacji miejskiej powiedziała coś istotnego, co przeszło bez echa. Z drugiej strony osoba gadająca głupoty skompromitowała się jeszcze bardziej. Czy MZK da się jeszcze zreformować? Trudno powiedzieć. Żeby próbować trzeba mieć jakiś plan, którego władze Jastrzębia chyba dalej nie mają. Brak jest z ich strony konkretów odnośnie tego co miałoby nastąpić po ewentualnym wyjściu z MZK.
Cytować
-2 #1 Komunikacja za 0 zł pilnie !!Bastet 2016-05-03 10:31
Tak wystąpić pilnie z tego Związku MZK - w trybie natychmiastowym - i zorganizować dla każdego Mieszkańca - komunikacje podmiejska z taryfa 0 zł - a inne osoby niech dalej płaca za bilety w tej BK
Cytować

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

© ROWkom - regionalny informator komunikacyjny

Jesteś tutaj: Strona GłównaMZK Jastrzębie-Zdrój → MZK: Radni Jastrzębia-Zdroju debatowali o komunikacji